Personeel selecteren en vasthouden voor tech startups in Amsterdam
Producten
woensdag 05 juni 2024
Amsterdam “waardevolste techstad”. Arbeidsmarkt gespannen, maar selectie personeel blijft belangrijk.
Het werd groots en met veel bombarie bekendgemaakt, onder andere in een artikel in Het Parool: “Amsterdam is de waardevolste techstad van de Europese Unie”. De cijfers liegen er inderdaad niet om, want investeerders hebben 170 tech-bedrijven een financiële injectie gegeven. Het totale bedrag aan investeringen kwam uit op ruim 3,7 miljard euro. Soms ging het om gigantische bedragen. Messagebird, een “omnichannel communicatieplatform, gebouwd voor wereldwijde schaal”, zag 665 miljoen euro op haar bankrekening binnenkomen. Mollie, het bekende betaalbedrijf, kreeg eenzelfde bedrag aan investeringen. Ook Picnic, van die leuke bezorgautootjes, kreeg een stevige financiële boost, namelijk 600 miljoen euro.
Deze enorme investeringen in deze drie unicorns trekken het gemiddelde enorm omhoog. De resterende 167 bedrijven konden 1,93 miljard euro onder elkaar verdelen, wat neerkomt op een gemiddelde investering van 11,55 miljoen euro per bedrijf. Dat is niet alleen serieus geld, dit gemiddelde investeringsbedrag is volgens tech-analisten “hoger dan ooit”.
Amsterdam aantrekkelijk voor Tech
Nederlanders denken bij “tech” vaak meteen aan Silicon Valley. Toch staat ons land hoog in de rankings. In de Global Innovation Index 2020 stond Nederland op de vijfde plaats van innovatieve landen. Dat we zo hoog scoren is niet alleen omdat 93,2% van de bevolking online te vinden is.
Belangrijke redenen waarom internationale techbedrijven zich in (en rond) Amsterdam vestigen zijn de goede infrastructuur, onze internationale oriëntatie (praktisch iedereen spreekt Engels), een strategische locatie, ondernemers-vriendelijke wetgeving, een groot aantal investeerders én natuurlijk de hoogopgeleide beroepsbevolking.
Bij groei draait het niet alleen om geld
Tech-ondernemers denken weleens dat een goed idee zich automatisch vertaalt in een grote zak met geld. Natuurlijk spelen omzetprognoses en potentiële rendementen een grote rol bij investeringsbeslissingen. Slimme investeerders kijken verder dan de winstprognoses en Excelsheets. Zij willen zien dat je een goed plan hebt en dat je het kunt uitvoeren.
Het gaat erom dat de net binnengehaalde funding slim wordt ingezet om groei te bereiken. Dat doe je als tech-ondernemer niet in je eentje. Wanneer een tech-bedrijf toe is aan de scale-upfase kunnen de oprichters het zelf veelal niet meer zonder hulp: slimme softwareontwikkelaars, sales-professionals, een financieel directeur die het bedrijf en de markt begrijpt.
Personeel vinden lastig
Het vinden van personeel is lastig, dat weten hr-professionals al een tijdje. Amsterdam telt inmiddels al 77.000 arbeidsplaatsen in de techsector (Nederland als geheel telt er 145.000). Het blijkt lastig om die allemaal vervuld te houden. Zeker nu The Big Resignation langzaam dreigt te naderen.
Zelfs als de arbeidsmarkt nog niet gespannen was, dan wordt deze het alsnog. Wanneer 170 techbedrijven gemiddeld 11,5 miljoen euro hebben gekregen weet je dat het extra lastig wordt. Allemaal willen ze dat ene wonderkind binnenhalen dat hun bedrijf die exponentiële groei oplevert. Kandidaten met de juiste kwalificaties kunnen veelal uit verschillende banen kiezen.
Professionals in werving en selectie van personeel voelen de druk. Als je niet snel kiest, vis je achter het net. Aan de andere kant: je wilt wel een zorgvuldige afweging maken. Past deze persoon binnen het team? Komen zijn of haar drijfveren overeen met de waarden binnen het bedrijf? Gaat de kandidaat gelukkig worden in de baan, of vertrekt hij na zes maanden naar een andere functie?
Snel personeel selecteren, met behoud van zorgvuldigheid
Gelukkig zijn er online tools die je helpen om snel en zonder al te veel gedoe een goede selectie te maken, zonder dat de zorgvuldige afweging onder druk komt te staan. Deze online tools zijn snel in te zetten en passen perfect bij tech-bedrijven. Een tech-bedrijf dat bij haar werving en selectie nog steeds vertrouwt op een bic-pen en een schriftje komt niet heel state-of-the-art over.
Aan de andere kant laat een techbedrijf dat in haar werving en selectie gebruik maakt van een online interview tool of een online capaciteitentest zien dat al haar slogans over innovatie geen gebakken lucht zijn.
De online cognitieve capaciteitentest meet de cognitieve capaciteiten van de kandidaat. Denk aan een taaltest, een rekentest en logisch denken test.
Deze online selectietools zijn ontwikkeld in samenwerking met wetenschappers van verschillende universiteiten, waardoor de betrouwbaarheid en validiteit is geborgd. Het slimme algoritme wordt regelmatig getweaked, waarbij het systeem leert van de 250.000 tests die elk jaar worden afgenomen.
Het online interview tool The Bridge AI gaat nog een stapje verder. De kandidaat krijgt drie open vragen voorgesteld, waarna de kunstmatige intelligentie op basis van Natural Language Processing (NLP) een uitgebreid persoonlijkheidsprofiel opstelt. Je krijgt scores op de Big Five Persoonlijkheidskenmerken, de Six Drives (competenties) en meer.
Online werving en selectie is logisch
Tijd- en plaatsonafhankelijk werken is in de tech-sector niet meer dan normaal. Bovendien heeft een kandidaat waarschijnlijk geen zin om een uitgebreide assessment te doorlopen. Zeker niet wanneer hij of zij met drie andere bedrijven in gesprek is.
De online selectietools passen perfect binnen de innovatieve tech-cultuur én kosten weinig moeite. Bestel de test en deze staat binnen 30 minuten klaar. De kandidaat ontvangt een uitnodiging en kan de online capaciteitentest of het online interview maken waar en wanneer het uitkomt. Zodra de antwoorden zijn verstuurd ontvangt de hr-professional een handig rapport dat een duidelijk beeld geeft van de capaciteiten, drijfveren en motivatie van de kandidaat.
Meer kandidaten, meer kans op de gouden vondst
Een groot voordeel van de online werving en selectie tools is dat je veel efficiënter kunt werken. De kandidaat zal eerder bereid zijn mee te werken wanneer het weinig moeite kost, maar de efficiency-winst zit vooral aan de kant van de wervende organisatie. Als hr-professional kun je op een dag hooguit 4 à 5 mensen spreken. Met de online tools kun je tientallen mensen tegelijkertijd interviewen, voor verschillende functies. Daardoor kun je meer mensen interviewen in minder tijd, waardoor de kans dat je die ene perfecte kandidaat vindt ineens een stuk groter is.