Communicatie verbeteren met een kleurentest
Producten
vrijdag 11 oktober 2024
Wat maakt een organisatie tot wat het is? De identiteit van de organisatie wordt niet bepaald door de kantoorpanden, ze zijn er slechts een uiting van. Het zijn niet de hypermoderne (of achterhaalde) IT-systemen, net zo min als de identiteit gevormd wordt door de logistieke processen.
De belangrijkste factor die de cultuur en identiteit van de organisatie bepaalt is de manier hoe de mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan. De identiteit van de organisatie is de optelsom van de individuele persoonlijkheden én het product van de mate van samenwerking. Je kunt deze samenwerking verbeteren met een 4-kleuren teamworkshop.
Dat de identiteit van je organisatie bepaald wordt door de mensen betekent niet dat je er geen invloed op hebt. Als P&O professional weet je als geen ander dat je met zorgvuldige selectie de cultuur een duwtje in de juiste richting kan geven. En je weet ook dat het verbeteren van de communicatie de organisatie alleen maar goed zal doen.
Veel opleidingen besteden, behalve aan de vakinhoud, ook aandacht aan communicatievaardigheden. Zowel op het mbo, hbo als wo worden vakken als “communicatievaardigheden” of “persoonlijke effectiviteit” gegeven. Daardoor verschijnen professionals (gelukkig) al met enige communicatie skills aan de poort. Maar de beschikbare tijd op school is beperkt, dus er valt vaak nog wel wat bij te schaven. Het is ook mogelijk om zelf te leren hoe je met het 4-kleurenmodel communicatie in je team kunt verbeteren. Hiervoor heeft TestGroup de 1-daagse in-company training 16 Jung Types en 4-kleuren beschikbaar.
Kleurentest bestellen
Bij TestGroup kun je eenvoudig een kleurentest bestellen om de communicatie en samenwerking binnen teams te verbeteren. Je hebt de keuze om de test los af te nemen per kandidaat, of te kiezen voor een voordelig abonnement waarmee je meerdere kleurentesten kunt uitvoeren.
Verschillende kleuren = verschillende communicatiestijlen
Een van de valkuilen waarin een medewerker kan vallen, is dat hij of zij blijft hangen in een bepaalde communicatiestijl. Als een stijl een tijdje succesvol blijft, zal iemand hiervoor een voorkeur hebben. Daarnaast blijken mensen een aangeboren neiging richting een bepaalde communicatiestijl te hebben.
Het 4-kleurenmodel is een bekend en eenvoudig model waarin de verschillende stijlen van communicatie zijn opgenomen. Weliswaar heeft iedereen een beetje van elke kleur in zich, maar iedereen heeft één primaire kleur waarin hij of zij zich prettig voelt. Die primaire kleur, samen met de secundaire kleur, zegt veel over hoe je de persoon moet benaderen. Wil je weten wat jouw voorkeurskleur is? In het Bridge Personality 4-kleurenrapport staat alles wat je zoekt.
Blauw
Wanneer iemand vooral hecht aan objectieve feiten is blauw diens primaire kleur. Iemand met deze voorkeur is analytisch, gericht op details en op zoek naar structuur. Deze medewerker zal een probleem eerst goed willen bestuderen alvorens actie te ondernemen.
Rood
Iemand voor wie rood de primaire kleur is, is scherp, assertief en doelbewust. Hij of zij gaat vastberaden en doortastend te werk. De “rode” medewerker wil niet eindeloos analyseren, maar wil actie ondernemen.
Groen
De kleur groen staat voor iemand die rustgevend en ontspannen is. Hij of zij is gericht op de relatie en streeft een harmonieuze samenwerking na. Dit is de medewerker die altijd zorgzaam is en altijd klaar staat voor de collega’s.
Geel
Is geel iemands primaire kleur? Dan heb je te maken met een enthousiaste, vrolijke en bezielde visionair. De gele medewerker is enorm expressief en dynamisch. Hij of zij zit vol energie.
Wanneer je de beschrijvingen hierboven leest is al meteen duidelijk dat sommige kleuren elkaar misschien niet optimaal begrijpen. Een Blauwe medewerker snapt maar niet waarom die Rode al wil “knallen” terwijl nog niet alle feiten bekend zijn. De Rode vindt dat de Blauwe maar treuzelt. Mijnheer de Groen houdt van rust, terwijl Mevrouw Geel als een stuiterbal alle kanten op gaat.
Deze verschillen kunnen voor wrijving zorgen, tenzij iedereen zich bewust is van de onderlinge verschillen én beseft dat de verschillende kleuren elkaar kunnen aanvullen.
Een kleurentest maakt verschillende stijlen van communicatie zichtbaar
De 4-kleuren persoonlijkheidstest is een handige, snelle en betaalbare persoonlijkheidstest die wetenschappelijke gevalideerde resultaten oplevert. Dat betekent dat je op de resultaten kunt vertrouwen. De kleurentest is verkrijgbaar voor bedrijven, overheden en zzp'ers en kan worden afgenomen in 20 talen, op verschillende opleidingsniveaus (mbo, hbo, wo).
De 4-kleurentest kan worden afgenomen op individueel niveau, op teamniveau én op organisatieniveau. Op individueel niveau is dit een goede manier om inzicht te krijgen in de communicatiestijl van een sollicitant. Een kleurentest op teamniveau doet wonderen voor het verbeteren van de samenwerking binnen het team, terwijl de test op organisatieniveau ideaal is om de interne communicatie te versterken én de organisatiecultuur in beeld te krijgen.
Online 4-kleuren persoonlijkheidstest
De 4-kleuren persoonlijkheidstest begint met een online vragenlijst. Deze wordt door de deelnemers uitgevoerd waar en wanneer het hen uitkomt. Dankzij slimme algoritmes en artificiële intelligentie ontvang je bijna direct nadat de vragenlijst is ingezonden een uitgebreide rapportage op het niveau van de individuele deelnemer én (bij een teamanalyse) een 4 kleuren teamrapport.
In het persoonlijke rapport wordt de score op 34 verschillende competenties vertaald in een kleur uit het 4-kleuren model. In het teamrapport staan de sterke punten en de actiepunten voor het hele team. Beide rapporten geven meteen een aantal concrete handvatten om de samenwerking te verbeteren.
Hoe helpen de resultaten van de kleurentest de communicatie verbeteren?
De uitkomsten van de kleurentest zijn geen oordeel, maar ze vertellen iets over persoonlijke gedragsvoorkeuren. Er is geen goed of fout. Het model geeft je wél inzicht in de verschillen. Waarom reageert iemand zoals hij of zij reageert? Waarom komt iets bij jou harder binnen?
Het model vertelt je hoe jij communiceert, maar ook hoe de andere communicatiestijlen op jou overkomen. Daarnaast vertelt het 4-kleurenmodel je hoe jouw manier van communiceren bij de ander (met een eigen kleur) overkomt en hoe je met je communicatie beter op de ander kunt aansluiten. Met de 4-kleurentest leer je elkaar kennen en ontdek je hoe je effectiever kunt communiceren.
Bestellen van de 4-kleuren persoonlijkheidstest
Teamworkshop: doe-het-zelf pakket
Wat zijn de doelen van je team? Wat zijn de verbeterpunten en hoe kan de motivatie versterkt worden? De Bridge Personality teamworkshop helpt bij het verbeteren van het teamrendement. Het doe-het-zelfpakket bevat alle materialen die nodig zijn om de workshop te organiseren. Ieder teamlid krijgt zijn eigen Bridge Personality rapport en het team krijgt een Bridge Personality teamrapport. Start direct met het verbeteren van je team met het teamworkshop: het doe-het-zelfpakket.