Vertrouwd door 10.000+ organisaties wereldwijd

De Jung dimensie: Sensing (S) versus Intuition (N)

In de 16 Jung Types zijn Sensing en Intuition belangrijk. Ze laten zien hoe mensen informatie opnemen: Sensing kijkt naar wat echt en duidelijk is, terwijl Intuition kijkt naar wat zou kunnen zijn of betekent.

Mensen die meer Sensing gebruiken:

  • Letten op dingen die ze echt kunnen zien of aanraken.
  • Denken aan nu en feiten.
  • Gebruiken hun zintuigen om dingen te begrijpen.
  • Houden van duidelijke, stap-voor-stap uitleg.

Mensen die meer Intuition gebruiken:

  • Denken aan ideeën en mogelijkheden.
  • Kijken naar het grotere geheel en de toekomst.
  • Gebruiken hun gevoel en gedachten over wat iets betekent.
  • Houden van een algemeen idee en vullen zelf details in.

Iedereen gebruikt soms Sensing en soms Intuition. Maar meestal heeft iemand een voorkeur voor één van de twee. Jung zei dat het goed is om beide manieren te gebruiken om dingen te begrijpen

Kenmerken van Sensing en Intuition

Denk na over de volgende kenmerken en bepaal welke kant voor jou meer instinctief, moeiteloos en passend voelt – de informatie waarop je vertrouwt. Wat is jouw voorkeur?

Sensing (S) kenmerken:

  • Focus op wat echt is
  • Herinneren van details
  • Praktisch denken
  • Gericht op nu en het verleden
  • Duidelijke instructies volgen
  • Praktisch gebruik van ideeën
  • Sleutelwoorden: echt, praktisch, huidig, methodisch

Intuition (N) kenmerken:

  • Denken over nieuwe ideeën
  • Kijken naar het geheel
  • Creatief denken
  • Nadenken over de toekomst
  • Zelf details invullen
  • Theorie boven praktijk
  • Sleutelwoorden: vernieuwend, creatief, toekomstgericht, conceptueel

De invloed van Sensing of Intuition

De voorkeuren op de Jung dimensie Sensing of Intuition beïnvloeden hoe we dingen bekijken, leren, beslissingen nemen en reageren op veranderingen.

Onze Tests & Assessments

TestGroup is de ontwikkelaar van de Bridge assessment instrumenten. Kwalitatief hoogstaande en wetenschappelijke testen die over de hele wereld worden toegepast. Alle Bridge testen zijn ontwikkeld door TestGroup in samenwerking met universiteiten in binnen- en buitenland. TestGroup levert tests en online assessments aan bedrijven en organisaties, in meer dan 20 talen.